Reconstructing Mariënbad

Mats Dekock, 2013

Credits: Concept and realisation: Mats Dekock
With support of Transmedia Sint-Lukas Brussel

Previously
2019 - Dig It Up, Antwerp (Belgium)
2014 - White House Gallery, Lovenjoel (Belgium)
2014 - NTAA, Zebrastraat, Gent (Belgium)

Reconstructing Marienbad consists of 3 separate installations, inspired by the film classic ‘L’Année Dernière à Marienbad’ (1961) by Alain Resnais. The installations investigate how a cinematic experience can be tranformed into an architectural form.

‘Disembodied narrative’: all the spoken text of the opening sequence of ‘L’Année à Marienbad’ is deconstructed in horizontal and vertical elements, that are printed on a disk and look like binary code. The disks rotates under stroboscopic light, which melts the abstract elements back together into a readable text.

‘Cinematic Decoupage’: this installation is a maquette, which consists out of dozens of perfect copies of the same empty hallway of the movie. The maquette transforms this single frame into a animated sculpture by rotation. Because of the persistence of vision this sculpture transforms into a living and organic image.

‘Regard-en-Abyme’: this installation combines all the interior rooms and spaces of the opening sequence of ‘L’Année à Marienbad’ together in an ovular maquette. By using a pinhole camera the slowly rotating maquette is transformed into a cinematic experience and the spectator can wander endlessly through the empty corridors and hallways of the movie.

www.matsdekock.com

“Reconstructing Marienbad” bestaat uit 3 afzonderlijke installaties (‘Disembodied narrative’, ‘Cinematic Decoupage’, ‘Regard-en-Abyme’), geïnspireerd door de filmklassieker ‘L’Année Dernière à Marienbad’ (1961) van Alain Resnais. De installaties onderzoeken hoe een filmische ervaring kan worden omgezet in een architecturale vorm.

‘Disembodied narrative’: alle gesproken tekst van de openingssequentie van ‘L’Année à Marienbad’ wordt gedeconstrueerd in horizontale en verticale elementen, die op een schijf worden afgedrukt en eruitzien als binaire code. De schijven roteren onder stroboscopisch licht, waardoor de abstracte elementen weer in elkaar smelten tot een leesbare tekst.

‘Cinematic Decoupage’: deze installatie is een maquette, die bestaat uit een groot aantal perfecte kopieën van dezelfde lege gang van de film. De maquette transformeert dit enkele frame door rotatie in een geanimeerde sculptuur. Vanwege de persistentie van visie transformeert dit beeld in een levend en organisch beeld.

‘Regard-en-Abyme’: deze installatie combineert alle binnenruimtes en ruimtes van de openingsvolgorde van ‘L’Année à Marienbad’ in een ovaal maquette. Door een pinhole-camera te gebruiken, verandert de langzaam roterende maquette in een filmische ervaring en kan de toeschouwer eindeloos ronddwalen door de lege gangen en gangen van de film.

www.matsdekock.com