Musée de l’inconnu

Ief Spincemaille, 2015 - 2016

Direction: Ief Spincemaille, Kurt d’Haeseleer | Editing: Kurt d’Haeseleer | Cinematography: Iwona Pom & Ann Minnen | With the support of: City of Leuven, 30 CC, Werktank and DOCVILLE

The publication Musée de l’inconnu was published by MER. Paper Kunsthalle and can be ordered online.

www.museeinconnu.com

Previously
2018 - Galerij Pinsaert, Brugge (Belgium)
2016 - DOCVILLE, Leuven (Belgium)

In September 2015 Ief Spincemaille built a “Musée de l’inconnu” with 4 tons of earth on the lawn of the residential complex Sint-Maartensdal in Leuven. The museum’s collection consisted of models and replicas of previous works, in which he researches everyday phenomena such as the horizon, light, air and vast distances. During two weeks Spincemaille hosted many visitors and spent hours wandering from door to door, trying to find out what people think and feel when looking up to the sky.

During this two-week visual performance Spincemaille wrote down his daily reflections in a logbook, which he sent by mail to a limited number of people. Together with visual artist Kurt d’Haeseleer, Spincemaille produced a documentary on his two-week long intervention.

“Musée de l’inconnu” is a report on the poetry, the absurdity and the difficulties that arise when an artist experiments with the premises of art making and the confrontation with a social housing complex in which he has the intention to create a new artwork.

In september 2015 bouwde Ief Spincemaille het “Musée de l’Inconnu” met 4 ton aarde op het grasveld van het wooncomplex Sint-Maartensdal in Leuven. De collectie van het museum bestond uit modellen en replica’s van eerdere werken, die zijn onderzoek naar fenomenen zoals de horizon, het licht, de lucht en grote afstanden tonen.
Gedurende twee weken ontving Spincemaille dagelijks bezoekers en wandelde urenlang van deur tot deur, in een poging om erachter te komen wat mensen denken en voelen wanneer ze naar de hemel kijken.

Tijdens deze visuele peformance schreef Spincemaille zijn dagelijkse overdenkingen op in een logboek, die hij per post naar een beperkt aantal mensen stuurde.
Van deze interventie maakte Spincemaille samen met Kurt d’Haeseleer een korte documentaire.
“Musée de l’inconnu” is een rapport over de poëzie, de absurditeit en de moeilijkheden die zich voordoen wanneer een kunstenaar experimenteert met de artistieke voorwaarden van kunstproductie en de confrontatie met een sociaal wooncomplex waar hij de bedoeling heeft een nieuw kunstwerk te maken.