Kurt d'Haeseleer

Kurt d’Haeseleer produced several videos and (interactive) installations, e.g. ‘Scripted Emotions’, ‘Fossilization’ and ‘S*CKMYP’, which took part in international festivals and shows in Rotterdam, Tokyo, Montreal, Paris, Berlin,…

Next to his own productions and performances, d’Haeseleer regularly works as a video designer for theatre, dance, opera. Kurt has created the video design for the Ring-cycle in the Scala by Guy Cassiers and worked with the likes of Ictus, Georges Aperghis, Transparant, Kollectif Barakha, Isabella Soupart, Jon Hassell, Annabel Schellekens, Joji Inc, TUK, Peter Verhelst, Köhn, …

In his work he focuses on the visualisation of the dynamics of information. He translates the all-encompassing presence of media into meta-images. Media presence is symbolized through layers of sticky pixel-textures, noise and interactivity. Special effects play an important role in his work that can best be described as a ‘pixel drama’ or ‘pixel soap’ and which can be found in the border zone between painting, video clips, cinema and performance. In his work the special effect is the message.

Kurt is well known for his extreme video manipulations. He manipulates images by forcing them to react to the parameters of other images. With this approach, he can only partly foresee how the image will appear. The result is a process that strongly ressembles developing analogue photographs, where one can never presicely predict the result. Digital alchemy, if you like.

Kurt is the artistic director of Werktank.

kurtdhaeseleer.com

Kurt d’Haeseleer creëerde verschillende video’s en interactieve installaties zoals ‘Scripted Emotions’, ‘Fossilization’ and ‘S*CKMYP’, die te zien waren op internationale festivals en shows in Rotterdam, Tokyo, Montreal, Paris, Berlin,…
Hij werkt op regelmatige basis als videodesigner voor theater, dans en opera en maakt zijn eigen performances. d’Haeseleer ontwierp het videodesign voor de Ring-cyclus van Guy Cassiers in de Scala en werkte met onder andere Ictus, Georges Aperghis, Transparant, Kollectif Barakha, Isabella Soupart, Jon Hassell, Annabel Schellekens, Joji Inc, TUK, Peter Verhelst, Köhn, …

In zijn werk focust hij op de visualisatie van het dynamische van informatie. Hij vertaalt de aanwezigheid van media die overal aanwezig is in meta-beelden. Media-aanwezigheid wordt gesymboliseerd door lagen van plakkende pixel-texturen, geluiden en interactiviteit. Speciale effecten spelen een belangrijke rol in zijn werk, kunnen het best beschreven worden als “pixel drama” of “pixel soap” en situeren zich in de grenszone tussen schilderijen, videoclips, cinema en performance. In zijn werk is het speciale effect de boodschap.

Kurt is gekend voor zijn extreme videomanipulaties. Hij manipuleert beelden door hen te dwingen om te reageren naar de parameters van andere beelden. Met deze aanpak kan hij enkel deels voorzien hoe het beeld eruit zal zien. Het resultaat is een proces dat sterk lijkt op het ontwikkelen van analoge foto’s, waar het altijd een verrassing is om het resultaat te zien. Je zou op die manier Kurt’s werk kunnen omschrijven als digitale alchemie.

Kurt d’Haeseleer is artistiek leider bij Werktank.

kurtdhaeseleer.com